درباره گروه ریاضی

 
     
   
  گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران که سال 1348 را زمان تأسیس اوّلیه آن ذکر کرده‌اند، در گذران سی‌ و پنج ساله خود دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است که شناخت وضعیت و دریافت جایگاه فعلی آن نیازمند به آشنایی با این گذران است. قبل از تأسیس دانشکده علوم در دانشگاه جندی‌شاپور (شهید چمران) مراکز آموزش دانشگاه تدریس دروس علوم پایه را به عهده داشتند. در سال 1348به منظور گسترش هرچه بیشتر و ایجاد رشته‌های جدید ایجاد دانشکده علوم با رشته‌های ریاضی ، فیزیک و زیست شناسی در گرایش های دبیری و آزاد تصویب گردید. این دانشکده در اواسط سال 1349 با جذب دانشجو در رشته‌های مذکور آغاز به فعالیت کرد.

 

   به دلیل نیاز شاخه‌های مختلف علمی به گذراندن دوره‌هایی از علوم پایه و عمومی، دانشگاه از بدو تأسیس در تأمین این مهم به طرق مختلف عمل کرد. ابتدا برای تأمین بیشتر دبیران علوم وتشکیل سازمانی مستقل، دانشسرای عالی را در سال 1345 تأسیس کرد. این دانشسرا در بدو تأسیس در 3 رشته ریاضی، فیزیک و شیمی دانشجو پذیرفت. فارغ التحصیلان این مراکز آموزشی پس‌ از اخذ مدرک لیسانس (کارشناسی) آمادگی جهت اشتغال به دبیری را داشتند. ولی با این وجود براساس نیاز جامعه و تنوع رشته‌ها با آینده‌نگری خاص، تصمیم گرفته شد تا دانشکده جدیدی با امکانات بسیار وسیع‌تری تأسیس شود تا علاوه بر تحکیم مبانی آموزش، دبیران بیشتری را تربیت نماید. بنابراین در خرداد 1350 دانشسرای عالی رسماً منحل و دانشجویان آن در دانشکده علوم ادغام گردیدند.
 
تا سال 1352 اعضای هیأت علمی گروه ریاضی محدود به چند مربی بود. در این سال اوّلین استادیاران استخدام شدند و به تدریج به تعداد اعضای هیأت علمی با درجات دکترا افزوده شد. امّا به هرحال به دلیل کمبود کادر علمی ،گروه به همراهی مسؤولین دانشکده تدابیر خاصی را اتخاذ کرد. این فعالیت سبب شد که افراد برجسته‌ای از فارغ‌التحصیلان ایرانی در خارج از کشور و نیز استادان خارجی از دیگر کشورها جذب شوند. به دلیل تأسیس گروه آمار و نیز جذب استادانی در رشته کامپیوتر و بنابر سیاست دانشگاه، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر مرکب از سه رشته تأسیس گردید. این تشکل جدید توانست رشد رشته‌های مختلف از جمله ریاضی را بیشتر کند و در همین ایام بود که برخی مربیان برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکتری به خارج اعزام شدند.

 

  گروه ریاضی این دانشکده از همان آغاز یکی از پرکارترین گروه های آموزشی دانشگاه بود که علاوه بر دروس پایه مورد نیاز سایر رشته‌ها، در رشته‌های کارشناسی ریاضی ، دبیری ریاضی و کارشناسی ارشد ریاضی دانشجو می‌پذیرفت. گروه ریاضی در سال 1355 اوّلین پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد ریاضی را انجام داد. همچنین در مهر ماه 1356 برای اوّلین بار برای رشته دبیری به صورت مکاتبه‌ای از استان خوزستان دانشجو پذیرفت که تعداد آنها با احتساب دانشجویان دبیری فیزیک 200 نفر بود، لیکن این روند آموزشی بعداز سال 1357 متوقف گردید.

 

   گروه ریاضی در دوره جدید

   
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی مجدّد دانشگاه های کشور، به دلیل برخی از تصمیمات عجولانه و مقطعی، وقوع جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران، تعطیلی دانشگاه ها و ترک خدمت برخی از استادان دانشکده علوم ریاضی، به ویژه گروه ریاضی متحمل صدماتی گردید. برهمین اساس از سال 1362 این گروه سعی در جذب برخی از افراد با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا  نمود و از سوی دیگر موجبات اعزام برخی از مربیان جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور را فراهم نمود.

 

   از سوی دیگر گروه ریاضی مطابق با ضوابط وزارتی از سال تحصیلی 1371-1370 مجدّداً اقدام به راه‌ اندازی دوره کارشناسی ارشد ریاضی محض کرد و در سال های بعد، این دوره را به سایر گرایش های ریاضی گسترش داد. همچنین پس‌از بحث های گسترده در خصوص راه اندازی دوره‌های دکترای داخل در رشته ریاضی، مقرر گردید که این دوره ها در دو دانشگاه کشور متمرکز شوند. لیکن وزارت علوم ، گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران را علاوه برآ‌ن دو دانشگاه ملزم به راه‌اندازی این دوره نمود به طوری که درسال 1372 اوّلین دانشجویان دوره دکترا پس‌از برگزاری آزمون عمومی، پذیرفته شدند.    با تأسیس دانشکده تربیت دبیر دانشگاه شهید چمران در شوشتر، درسال 1372 رشته دبیری ریاضی از گروه ریاضی اهواز به آن دانشکده منتقل گردید. گروه در کنار فعالیت‌های جاری خود، علاوه بر تأمین دروس آن دانشکده اقدام به گسترش دوره ریاضی کاربردی در کنار ریاضی محض در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نمود. تا اینکه در سال 1379 اولین دانشجویان کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی پذیرش شدند.
 
  گروه ریاضی از ابتدای تشکیل، درصدد انتشار مجله‌ا ی علمی بود. این مجله ابتدا به نام «کوشش» منتشر شد. سپس این مجله در شکلی جدید تحت نام «مجله علمی گروه ریاضی» به انتشار درآمد. بعداز آن مجله علوم دانشگاه شهید چمران، که اختصاص به رشته‌های دانشکده علوم داشت، جایگزین این مجله گردید.