درباره گروه علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر، مطالعه نظام مند امکان سنجی، ساختار، بیان، و مکانیزم فرآیندها (الگوریتم‌ها) در زمینه تولید، نمایش، پردازش، ذخیره سازی، ارتباطات با سایر اطلاعات و دسترسی به اطلاعات است. این اطلاعات ممکن است در بیت و بایت در حافظه کامپیوتر کدگذاری شده باشند، یا در ژن‌ها و ساختار پروتئین موجود در یک سلول انسان بیان شده باشند. متخصصان علوم کامپیوتر به دنبال ماهیت و چگونگی انجام محاسبات برای حل مشکلات هستند. آنها بررسی می‎کنند آیا یک مساله قابل محاسبه هست یا نه، و در صورت مثبت بودن جواب، الگوریتم‌های مختلف حل مساله را بررسی و مقایسه می‌کنند تا بدانند کدامیک جواب درست و بهتری تولید می‌کند. برای این کار، زبان‌های برنامه نویسی طراحی می‌کنند که بتوانند راه حل‌های منتخب را به طور کارایی پیاده‌سازی کنند. آنها سیستم‌های کامپیوتری طراحی، کارایی سنجی و اجرا می‎کنند که این راه حل‌ها را به صورت حرفه‌ای اجرا کند. از طرف دیگر، با استفاده از ذهن تحلیل‌گر خود، پایه های ریاضی این مراحل را محکم می‌کنند.
 
گروه کامپیوتر ابتدا به عنوان بخشی از گروه آمار تأسیس شد. در سال 1356 گروه ‎های ریاضی، آمار و کامپیوتر از دانشکده علوم جدا و با در اختیار گرفتن واحد خدمات کامپیوتری دانشگاه اولین دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر را در کشور بصورت مستقل ایجاد نمودند. این تشکل توانست رشد رشته‌های مختلف دانشکده را بیشتر فراهم  کند و در این سال ‎ها گروه ‎های آموزشی این دانشکده از پرکارترین گروه ‎های آموزشی دانشگاه محسوب می ‎شوند، به ‎گونه‌ای که علاوه بر ارائه دروس پایه مورد نیاز سایر رشته‌ها و پذیرش دانشجو در سه رشته آمار و کاربردها، ریاضیات و کاربردها و علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی، در مقاطع تحصیلات تکمیلی ریاضی و آمار نیز دانشجو می ‎پذیرد.

 رشته کامپیوتر در سال 1380 با عنوان مهندسی نرم‎افزار از دانشکده علوم جدا و در اختیار دانشکده مهندسی قرار گرفت. طی سال‎های بعد مجدد رشته کامپیوتر تحت عنوان علوم کامپیوتر در سال 1387 ایجاد شد و به همراه رشته ریاضی و آمار از دانشکده علوم مستقل و تحت نام دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر در یک ساختمان تازه تاسیس به فعالیت خود ادامه دادند. اولین ورودی رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی در سال 1389 پذیرش شد و از آن زمان تا کنون (1395) هر ساله در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر دانشجو می‎پذیرد.
در حال حاضر دو عضو هیأت علمی تمام وقت با مرتبه مربی و استادیار و چند عضو مدعو با مرتبه مربی در این گروه مشغول به فعالیت هستند. همچنین یک عضو هیأت علمی نیز به صورت بورس اعزام به خارج برای این گروه پذیرش شده است.

گرایش و رشته های گروه ریاضی

گروه علوم کامپیوتر در دوره مجدد فعالیت خود از سال ۱۳۸۹ تا کنون تنها در مقطع کارشناسی و به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ دانشجو پذیرفته است که تا مهرماه سال ۹۵ حدود ۱۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی از این گروه فارغ‎التحصیل شده‎اند و ۱۰۰ دانشجوی فعال نیز در این گروه مشغول به تحصیل هستند.