افتخارات گروه ریاضی

کتاب‎های چاپ شده توسط اعضای هیأت علمی گروه ریاضی
 
ریاضیات (برای علوم پزشکی)، تالیف دکتر رستم محمدیان
 

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

این کتاب شامل دو بخش ریاضیات پایه و ریاضیات کاربردی است. پنج فصل اول به ریاضیات پایه مانند مفاهیم تابع، حد و پیوستگی، مشتق و انتگرال به صورت خلاصه و فشرده و فصل ششم به نمونه های کاربردی مفیدی از این پنج فصل اختصاص دارد. فصل های هفت، هشت و نه به مفاهیم بردار، ماتریس، توابع مختلط و برنامه ریزی خطی پرداخته و فصل ده به نمونه های کاربردی جالبی از این سه فصل اختصاص یافته است.

در این کتاب مطالب و مفاهیم مورد نیاز دانشجویان رشته های مختلف پزشکی به زبانی ساده و روان بیان شده است و گرچه این کتاب مختص این رشته ها تالیف شده است ولی دانشجویان برخی از رشته های غیرپزشکی نیز می توانند از کتاب بهره ببرند.
 
مقدمه‎ای بر نظریه اصولی مجموعه‎ها، تالیف دکتر مهرداد نامداری، دکتر عبدعلی کوچک‎پور
   

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

بی‎شک بر همه‎ی آنان که با ریاضیات آشنایی نسبی دارند آشکار است که اهمیت مجموعه‎ها در ساختارهای ریاضی، کمتر از اهمیت نقطه در هندسه‎ی اقلیدسی و اهمیت اعداد در نظریه‎ی اعداد نیست. بینش اصولی که در زمان اقلیدس در هندسه و در زمان فیثاغورسیان در نظریه‎ی اعداد به وجود آمده و رشد کرده بودند، در زمان پیدایش نظریه‎ی مجموعه‎ها رو به نابودی می‎رفتند، و به جای آن‎ها بینش شهودی جایگزین می‎شد.

البته کانتور بنیانگذار نظریه‎ی مجموعه‎ها بر آن نبود تا بینش اصولی را دوباره زنده کند، بلکه بر سر آن بود تا ساختاری ریاضی بیابد که در آن اصول موضوعه‎ی اقلیدسی، که قرن‎ها مورد جدل ریاضیدانان بود برطرف گردد. به همین دلیل بود که تقریبا کار اصلی نظریه‎ی مجموعه‎ها و پی آمدهای آن را ترمسلو، فون نویمان و دیگران انجام داده و بدین ترتیب ریاضیاتی پربارتر از ریاضیات قبلی به دست آمد. برای مثال اگر مجموعه‎ی اعداد طبیعی را در نظر بگیریم، دو نوع تعمیم در این مورد وجود دارد. یک در مورد ساختن اعداد صحیح، گویا و حقیقی با ترتیب، جمع و ضرب معمولی آن‎ها، که این مجموعه‎ها چه از طریق حساب دیفرانسیل و انتگرال و چه از طریق نظریه‎ی مجموعه‎ها قابل ساختن هستند. تعمیم دیگر اعداد طبیعی، ساختن اعداد مختلط، اعداد ترتیبی و اعداد اصلی است که کاملاً با تعمیم‎های قبلی متفاوتند. زیرا همان‎گونه که خواهیم دید مجموعه‎ی اعداد صحیح، گویا و حقیقی با دیدگاه شهودی قابل فهم و تعریف‎اند. ولی اعداد مختلط، اعداد ترتیبی و اعداد اصلی با این دیدگاه قابل تعریف نیستند. حساب اعداد اصلی به یاری اصل پیوستارو اصل نامتناهی ما را به دنیایی از اعداد نامتناهی متفاوت خواهد برد که همه‎ی این‎ها در متن این کتاب ملاحظه خواهند شد. در خلال تعریف و گزاره‌ها و قضیه‎های متن به ذکر مثال‎ها و تمرین‎هایی مبادرت ورزیده‎ایم تا خواننده با توجه به آن‎ها بتواند هر چه عمیق‎تر با مفاهیم وابسته آشنا گردد.

 
مشتق و انتگرال در R، تالیف دکتر علی رضایی علی‎آباد
 

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

کتاب حاضر مشتمل بر سه فصل است: فصل اول تحت عنوان مروری بر جبر خطی، حداقل مطالب مورد نیاز برای فصل‎های بعدی به ویژه فصل مشتق که سرشار از مفاهیم جبر خطی و آنالیز تابعی است به صورت مروری آورده شده است.

 

در فصل دوم به مشتق روی فضای نرمدار، از جمله Rn ، پرداخته شده است. در اکثر کتب و یا شاید همه، توجه اصلی روی مشتق Rn است؛ ولی نگارنده در حین نوشتن کتاب به تدریج به این‎جا رسید که تقریبا در همه احکام اگر به جای  Rn یک فضای نرمدار n بعدی( و یا بعضا فضای نرمدار با بعد متناهی) بگذاریم، شکل بیان احکام و اثبات آن‎ها ساده‎تر خواهد بود.

در فصل سوم، انتگرال در Rn مورد بحث قرار گرفته است. در این فصل سعی شده است که تعریف انتگرال را براساس مدلی پیش ببریم که نتایج به شکل راحت‎تری به دست آیند. به نظر نگارنده یکی از مزیت‎های عمده‎ی بیان مطالب در این فصل نسبت به سایر کتاب‎های مرتبط با این موضوع، استفاده از همین شیوه تعریف است.

 
گام‎هایی در آنالیز ریاضی، تالیف دکتر علی رضایی علی‎آباد 
 
در پیشگفتار این کتاب آمده است:

کتاب حاضر عمدتاً جهت تدریس درس آنالیز2 تهیه شده است. کتاب حاضر مشتمل بر شش فصل است: در فصل اول مشتق توابع مورد بحث قرار می‎گیرد، هم چنین مطالبی راجع به مشتق توابع با متغیر مختلط در حد نیاز آورده شده است. در فصل دوم انتگرال ریمان-استیلتیس مورد بحث واقع می‎شود. در این فصل سعی می‎شود از مفاهیم انتگرال بالا و پایین استفاده‎ی بهینه صورت گیرد؛ مساله‎ای که اتفاقا در کتب مشابه مورد توجه کافی نبوده است.

در فصل سوم منحنی های طولیا و توابع با تغییر کراندار که دو موضوع کاملا مرتبط هستند، بررسی شده‎اند. در فصل چهارم به بحث روی دنباله‎ها و سری‎های تابعی پرداخته می‎شود. در بخش اول این فصل بنا بر ضرورت به مفاهیم تازه‎ای موسوم به متر توسیعی و نرم توسیعی مطرح و بررسی می‎شوند. در فصل پنجم به توابع خاص که در واقع مهم‎ترین و کاربردی‎ترین توابع در ریاضی هستند پرداخته شده است. در فصل ششم جهت آشنایی دانشجویان با تاریخ ریاضیات و زندگی ریاضیدانان و انگیزه‎بخشی به آنان مختصری از زندگی‎نامه ریاضیدانانی آمده که در این کتاب از آن‎ها نام برده شده است. 

 
نتایج باورنکردنی در ریاضیات، تالیف دکتر امیدعلی شهنی کرم‎زاده 
 
در معرفی این کتاب آمده است:

این مجموعه، گزیده‌ای از سلسله مقالات و گفت و گوهایی است که به مناسبت سال 2000، سال جهانی ریاضیات در دانشگاه شهید چمران اهواز عرضه شده است .بدین ترتیب، کتاب در دو بخش اصلی (مقالات، گفت و گو) تنظیم شده و طی هر بخش، پیشرفت‌ها و خلاقیت‌های جدید در حوزه ریاضیات بیان گردیده است.

برای نمونه، چند مقاله کتاب عبارت‌اند از: «کدام مسائل انگیزه بخش‌اند؟»، «اثبات چند قضیه جبر خطی»، «یادداشتی بر یک مسئله»، «تعمیم در ریاضی» و «تفاوت ریاضیات دبیرستانی با ریاضیات دانشگاهی». گفتنی است بسیاری از مقالات و سخنرانی‌های کتاب حاضر سال‌ها پیش (یعنی از اوایل انقلاب تا حال) در برخی از نشریات کشور نظیر رشد ریاضی و نشر ریاضی به چاپ رسیده است. پیکر اصلی مقالات و گفت و گوها مربوط به «امیدعلی شهنی کرم‌زاده» است
. 

 
نخستین مفاهیم نظریه‎ی اعداد، تالیف دکتر منصور معتمدی، دکتر نسرین شیرعلی
  در پیشگفتار این کتاب آمده است:

هدف از نگارش این کتاب معرفی نخستین مفاهیم نظریه اعداد است. به همین سبب توجه ما به مباحث کلاسیک متمرکز می‎شود؛ به گونه‎ای که درک مطالب به دانسته های زیاد ریاضی نیاز نداشته باشد. در تدوین این کتاب از منابع گوناگونی که در سالیان تدریس درس نظریه اعداد از آنها بهره‏مند شده ایم نیز استفاده شده است.

 در هر بخش این کتاب مثال‎هایی آورده شده است تا به درک بیشتر مطالب کمک کند. تمرین‎های متنوعی نیز در پایان هر بخش انتخاب شده است. بعضی از مسائل احتیاج به کار بیشتری دارند؛ از این‎رو در بعضی موارد راهنمایی‎هایی نیز ارائه شده است. به هر حال به نظر مولفان آن‎چه در یازده فصل کتاب عنوان شده است همراه با تمرین‎های آن‎ها اساسی‎ترین مفاهیم نظریه اعداد را تشکیل می‎دهند. امید است که این کتاب برای مدرسان و نیز دانشجویان درس نظریه اعداد مفید واقع شود.
 
توپولوژی جبری، دکتر نسرین شیرعلی، خانم اعظم اعتماد دهکردی
  در پیشفگتار این کتاب آمده است:

هدف از نگارش این کتاب، تدوین متنی است که برای تدریس توپولوژی جبری برای دانشجویان کارشناسی ارشد مفید باشد. در تدوین این کتاب از منابع گوناگونی بهره‎مند شده‎ایم که بخشی از آن‎ها در آخر کتاب اشاره شده است. تمرین‎های متعددی نیز در پایان هر بخش آورده شده است که به مهارت خواننده در به کارگیری قضیه‎های متن کتاب و درک مطالب آن کمک می‎کند.

کتاب حاضر دارای چهار فصل است که فصل اول آن مربوط به مفاهیم مقدماتی جبر و  توپولوژی است. فصل دوم تاکید اصلی بر گروه‎های بنیادی یک فضای توپولوژی دارد که یکی از ابزارهای کار در توپولوژی جبری است. فصل سوم اختصاص به نظریه‎ی فضاهای پوششی در محاسبه‎ی گروه‎های بنیادی یعنی فضاها و وجود ترفیع یک تابع پیوسته دارد. در فصل چهارم نیز ضمن بررسی گروه‎های همولوژی، برخی از سوالات توپولوژی جواب داده شده است.
 
مقدمه‎ای بر نظریه گروه و حلقه‎ها، دکتر نسرین شیرعلی 
  در پیشگفتار این کتاب آمده است:

هدف
از تدوین این کتاب بیان روش‎های تخصصی در ارائه درس جبر است، که به عنوان منبعی برای درس جبر در دوره کارشناسی ریاضی است. مطالب این کتاب گسترده‎تر از سرفصل‎های درس جبر یک است، به طوری که بخشی از مطالب درس جبر دو را نیز در بر دارد که مدرس می‎تواند بنا به نیاز خود از آن استفاده کند. لازم به توضیح است که دانشجو برای مطالعه مطالب این کتاب نیازمند داشتن اطلاعاتی راجع به نظریه‎ی مجموعه‎ها و بخش‎هایی از نظریه اعداد است. در سرفصل‎های ارائه شده تقریبا به بخش‎های از نظریه گروه‎ها و مفاهیم مقدماتی حلقه
ها پرداخته شده است.

کتاب حاضر دارای دوازده فصل است که نه فصل آن مربوط به نظریه گروه‎ها و سه فصل آخر مربوط به مفاهیم مقدماتی نظریه حلقه‎ها و یادداشت‎های تاریخی است. 
 
نخستین درس در توپولوژی، تالیف دکتر فریبرز آذرپناه
 
در پیشگفتار این کتاب آمده است:

یکی از مهم‎تریم پیشرفت‎های ریاضیات، نوآوری توپولوژی و نفوذ ایده‎های آن در شاخه‎های مختلف ریاضیات است. توپولوژی جبری، هندسه‎ی منیفلد، هندسه‎ی دیفرانسیل و بسیاری از دیگر شاخه‎های ریاضیات زاییده‎ی این نوآوری می‎باشند.

از آن‎جا که بسیاری از مفاهیم آنالیز را می‎توان بدون بهره‎گیری از اندازه و متریک و با کمک مجموعه‎های باز بیان کرد، شاید همین امر باعث پیدایش مبحث توپولوژی شده باشد. 
 
این کتاب که برای دانشجویان کارشناسی ارائه شده است در ده فصل به معرفی فضاهای توپولوژی، پایه و زیرپایه، پیوستگی، زیرفضا، فضای حاصلضرب، اصول جداسازی (دو فصل)، جداسازی به کمک توابع، فشردگی و همبندی پرداخته شده است. هر فصل نیز با تعداد کافی تمرین همراه است و هم‎چنین برخی از قضایا و مفاهیم نیز به صورت تمرین ارائه شده‎اند و برای متعادل کردن این تمرینات، همراه با راهنمایی ذکر شده اند.
 
مسائلی در جبر پیشرفته، تالیف دکتر احمد کاظمی‎فرد
  در معرفی این کتاب آمده است:

کتاب مسائلی در جبر پیشرفته، برای دانشجویان کارشناسی ارشد و داوطلبان آزمونهای دکترای ریاضی محض نوشته شده است. در این کتاب حدود پانصد مساله، مورد بررسی قرار گرفته است.
 
سری‎های فوریه، تالیف راجندرا بهاتیا، ترجمه دکتر عبدالجبار بدیع‎الزمان
 

در معرفی این کتاب آمده است:

مزیت عمده این کتاب آن است که مراحل زشد و بالندگی سرس‎های فوریه را مورد توجه قرار داده و برتاریخچه‎ی آن و اهمیت جایگاه این مبحث کلیدی در ریاضیات و سایر علوم تاکید دارد.

کتاب از انتشارات جامعه‎ی ریاضی آمریکاست که در سال 2005 به چاپ رسیده و مشتمل بر پنج فصل است. «رسانش گرما و سری‎های فوریه»، «همگرایی سری‎های فوریه»، «گوناگون»، همگرایی در
L1 و L2 » و «چند کاربرد» عنوان‎های این فصل‎ها است. کتاب در 190 صفحه چاپ و به صورت علمی و ادبی ویرایش گردیده است.