افتخارات گروه آمار


کتاب‎های چاپ شده توسط اعضای هیأت علمی گروه آمار
 
احتمال پیشرفته (ویرایش دوم)، تالیف دکتر رحیم چینی‎پرداز
 
کتاب حاضر ویرایش دوم کتاب احتمال پیشرفته است که ضمن برطرف کردن ایرادات وارد بر احتمال پیشرفته، یک فصل به آن افزوده‌ شده است. ضمن این‌که جهت استفاده بیشتر برای دانشجویان دوره کارشناسی تغییرات به صورتی انجام شد که فصل‌های اول کتاب مربوط به متغیرهای تصادفی یک متغیره (فصل‌های اول تا ششم) و فصل‌های دیگر بردارهای تصادفی را پوشش دهد. بنابراین شش فصل اول کتاب حاضر، درس احتمال (1) و بقیه فصل‌ها درس احتمال (2) را پوشش می‌دهند. اگر چه بعضی مطالب کتاب پیشرفته‌تر از دوره کارشناسی است، با این وجود قسمتی از بخش چهارم فصل هفتم و دو بخش اول فصل هشتم که مربوط به متغیر تصادفی یک‌بعدی است به صلاحدید مدرسین محترم در درس احتمال (1) تدریس شود.

در فصل دهم تابع مشخصه برای متغیرهای تصادفی مطرح‌شده است که در تحقیقات جدید احتمال توجه به آن بسیار پراهمیت است. فصل یازدهم کتاب به زنجیر مارکف مربوط می‌شود. در این فصل زنجیر مارکف و خلاصه‌ای از فرایندهای تصادفی مطرح می‌شود. اضافه کردن این فصل به جهت آشنایی دانشجویان با زنجیر مارکف و فرآیندهای تصادفی تهیه‌شده است.

با وجود این، یادگیری مطالب این کتاب نیز مانند کتاب قبلی، نیاز چندانی به مسائل پیچیده‌ی ریاضی ندارد و دانشجو می‌تواند با گذراندن دروس ریاضی دوره‌ی کارشناسی و اطلاعات مقدماتی راجع به بردارها و ماتریس‌ها مطالب کتاب را فراگیرد.

 

 
فرآیندهای تصادفی، تالیف دکتر غلامعلی پرهام
       
کنترل کیفیت آماری و نمونه‎گیری جهت پذیرش به زبان ساده، تالیف دکتر بهزاد منصوری
   کنترل کیفیت آماری، کاربرد تکنیک‎های آماری در کلیه مراحل تولید و خدمات بوده تا رفتار فرآیند مورد مطالعه طبق مشخصات مطلوب و دلخواه باشد و محصول شرایط مورد نظر مصرف کننده را داشته باشد.
 هدف اصلی تالیف این کتاب پرورش ذهنی دانشجویان، بازرسان و مدیران واحدهای تولیدی است به گونه‎ای که با کلیت مباحث کنترل کیفیت آماری آشنا شده و لزوم بکارگیری آن‎ها را بیاموزند.
هم‎چنین این کتاب می‎تواند به عنوان منبعی جهت اجرای سیستم‎های کنترل کیفیت آماری و برنامه‎های نمونه‎گیری برای پذیرش با نرم‎افزار Minitab مورد استفاده دانشجویان و پرسنل بخشهای کنترل کیفیت قرار گیرد. در ارائه مباحث سعی شده است که از مباحث پیچیده تئوری اجتناب شده و مباحث به صورت کاربردی ارائه شوند.
 


هشتاد مسئله بحث‎برانگیز در احتمال، تالیف دکتر بهزاد منصوری
 

این کتاب شامل مجموعه‎ای از مسائل احتمال است که اگرچه راه‎حل ساده و کلاسیک برای حل آن‎ها وجود دارد اما حل آن‎ها با اندک مفاهیم احتمال همراه با مقداری خلاقیت به سادگی میسر است.

هدف اصلی تالیف این کتاب پرورش ذهنی دانشجویان برای حل چنین مسائلی است. به‎گونه‎ای که دانشجویان تا حد ممکن مسائل احتمال را به صورت استدلالی و بدون استفاده از مفاهیم پیشرفته و پیچیده احتمال حل کنند. به همین دلیل این کتاب می‎تواند علاوه بر استفاده دانشجویان آمار، مورد استفاده دانشجویان دیگری که با مسائل احتمال سر و کار دارند اما به صورت درسی، تنها چند واحد آمار و احتمال را گذرانده‎اند مفید باشد.
مسائل جمع‎آوری شده در این کتاب از چندین کتاب که در مراجع پایان کتاب آمده است تهیه شده و بعضی از راه‎حل‎ها نیز با استفاد از همان کتاب‎ها حاصل شده است. ضمن این‎که برای خواندن کتاب توصیه می‌‎شود ابتدا دانشجو به فکر حل مسئله از ساده‌ترین راه ممکن و با تاکید بر استدلال باشد و سپس به حل مسئله رجوع کند و در پایان در مورد راه‎حل‎های دیگر مسئله نیز فکر کند.

 
آمار و احتمالات برای رشته‎های کاردانی، تالیف دکتر بابک بابادی و دکتر بهزاد منصوری
     آمار عمدتا با وضعیت‎هایی سرو کار دارد که در آن‎ها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش‎بینی نیست.  آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط و توسعه دانش‎های تجربی انسانی با استفاده از روش های گردآوری، تنظیم، پرورش و تحلیل داده‎های تجربی (حاصل از اندازه‎گیری و آزمایش) دانست. استنتاج‎های آماری غالبا غیر حتمی‎اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. علم آمار، فن فراهم کردن داده‎های کمّی و تحلیل آن‎ها به منظور به دست آوردن نتایجی است که اگر چه احتمالی است، اما درخور اعتماد است. کتاب حاضر شامل یک دوره از مفاهیم آمار توصیفی و احتمال مقدماتی، مبتنی بر سر فصل درس آمار و احتمال در اغلب رشته کاردانی است در نگارش کتاب سعی شده است تا در هر بخش، مفاهیم به ساده‎ترین شکل ممکن مطرح شود، اما مدرس می‎تواند در هر بخش متناسب با رشته و سطح دانشجویان مطالبی را حذف نماید. مسائل جمع‎آوری شده در این کتاب از چندین کتاب مرجع که در پایان کتاب آمده است تهیه شده و بعضی از آن‎ها توسط خود مولف طرح شده‎اند. بدون شک کتاب حاضر خالی از اشکال نیست. امیدواریم خوانندگان ما را ازنظرات سازنده خود مطلع ساخته و با گوشزد کردن کاستی‎ها و اشتباهات به بهبود کتاب کمک نمایند.